Jumaat, 22 Februari 2013

Gadis berkot putih..

Assalamualaikum. =)
Lama tak menulis. Banyak menyibukkan diri. Hehe. Alhamdulillah, masih diberikan masa untuk meneruskan perjalanan. Nampaknya kena push diri untuk hapdet blog ni, kalau tak, tinggallah bersawang dan berabuk-abuk.

Huk! uhuk! uhuk!
Ha, kan dah cakap, banyak habuk. Ishk..ishk..ishk..

Ok, now back to the topic. Mesti kome tertanya-tanya, sapa gadis cun-melecun berkot putih yang dimaksudkan dalam tajuk post ni kan?

Cer teka.. cer teka..

Hehe. Orang yang dimaksudkan tu semestinyalah saya. (Jangan jeles ye) Baru-baru ni, kami sume (pelajar Fasa 2) telah mula join pusing2 wad (baca : ward round) bersama doktor-doktor hensem lagi comel. Kami dibahagikan pada 25 kumpulan dan dihantar ke wad-wad yang berbeza untuk mengelakkan jem bertambah-tambah dalam hospital yang terhad ruangnya.

Oh ya, kami akan masuk dalam 6 jabatan yang berbeza (Medicine, Paediatric, Primary Care, Obstetric and Gynaecology, Orthopedic, Surgery)  sepanjang semester 2 ni. Sebenarnya dan sejujurnya, ini adalah kali pertama sistem begini diperkenalkan, sebab, batch sebelum kami hanya didedahkan dengan ward round selama 1-2 jam sewaktu mereka masih lagi pelajar Fasa 2.

gambar sekadar hiasan


Kali pertama melangkah ke wad.... 

Lub dup lub dup.... ada mata-mata yang memandang. 

House officer (HO), medical officer (MO), specialist, nurse dan tak lupa juga senior final year. Dalam hati mula berkata-kata,

'Apalah yang aku nak buat kat sini ni? Scary betul tengok environment camni.'

Tapi dipujuk jua hati. Diteguhkan juga semangat. Alhamdulillah. Kurenung sahabat-sahabatku yang lain. David, Jason, Syahirah, Faseeha, Husayn, See Man dan Suthan. Masing-masing dengan ragamnya yang tersendiri.

Senyum sendiri. =)

David (ketua kumpulan kami) mula mencari doktor yang ditugaskan kepada kami. Cari punya cari, akhirnya, jumpalah sorang doktor wanita berumur sekitar 30-an bernama Dr. Rizah. Oh ye, terlupa pulak saya nak bagitau, pada bulan ni, kami dihantar ke Medicine Department dan kali ni kami memulakan operasi di wad 13UA, iaitu wad geriatrik.

Mesti ada yang tertanya-tanya, wad geriatrik tu apa? Cuba tengok gambar kat bawah dan teka. Ok, saya bagi 10 saat.

kredit
10..9..8..7..6............3.........1..

Teetttt... masa dah tamat. 
Hmm.. still tak dapat teka? Berkerut-kerut je dahi tu. 

Okie dokie, biarlah saya bagi jawapan. Wad geriatrik ni adalah wad yang menempatkan golongan warga emas yang berusia 65 tahun ke atas yang menghidap pelbagai penyakit. Antara contoh-contoh penyakitnya  : strok, rheumatoid arthritis, dementia dan macam-macam lagi jenis penyakit.

Kumpulan kami dibahagikan kepada dua untuk memudahkan lagi melancarkan urusan. Saya, Syahirah, Faseeha dan Husayn mula mengikut 2 orang HO dan seorang specialist. Bergerak dari satu katil ke satu katil. 

Case notes akan dilihat dan dipantau oleh mereka ni dan mereka akan adjust medication and management ikut perkembangan pesakit tu sendiri. Sangat best tengok deme examine and assess patient. Dan saya sangat suka dengar perbincangan mereka tentang pesakit ni. 

Oh, rupa-rupanya satu penyakit ni boleh bawak pada banyak komplikasi lain dan kadang-kadang rawatan yang diberi jika tidak ditimbang tara, mungkin akan menjadikan penyakit tu semakin kronik. Nak contoh? Ok, saya bagi satu situasi.

Katakanlah yang pesakit ni tak boleh makan dan menelan makanan (swallowing reflex dah tak berfungsi). Nak masukkan nasogastric tube pun tak boleh sebab ada obstruction kat esofagus. Jadi, perlu ke kita buat gastroctomy (buat opening kat perut untuk bagi makanan) sedangkan pesakit tu ada gastric varices (dilated vein at stomach). Kalau salah buat, kemungkinan besar akan tercucuk bahagian salur darah tu, dan akhirnya akan berlaku pendarahan yang banyak.

Gastric varices

Jangan main-main ya, pendarahan yang berlebihan boleh menyebabkan kematian. Jadi, apa yang patut team doktor ni buat ye? Hmm... 

Entah la. Saya pun takde jawapan untuk tu. Sebab saya pun dalam proses untuk belajar. Suasana hospital masih lagi asing buat saya yang masih merangkak. Siyesly, sesi ward round ni banyak mengajar saya.

Macam-macam ragam pesakit yang boleh dilihat.
Macam mana bertungkus-lumusnya para team medical (HO, MO, GP, specialist, nurse, medical assistant) untuk handle satu-satu pesakit.
Macam mana pentingnya keputusan seseorang doktor tu pada kehidupan pesakitnya.
Macam mana situasi berdepan dengan keluarga pesakit.

Dan... macam-macam lagi.

Sekarang, saya selalu tanya diri saya. 

Safiah, apa yang kau dah buat selama 2 tahun kat UM ni? 
Have you done enough to be entitled a doctor? 
Kenapa cepat sangat mengalah?
Mana usaha untuk improve diri?
Apa akan jadi pada bakal-bakal patient kau kalau kau tak mula bersungguh-sungguh dari sekarang?

Dan saya akan selalu jawab.

"Ya Allah, aku tau Kau dah tetapkan jalan ni untuk aku. Aku pasti pilihan ni adalah yang terbaik buat aku sebab nilah jalan yang Kau tunjukkan. Maka Ya Allah, bantulah aku untuk meneruskan perjalananku ni. Teguhkan imanku, kuatkan semangatku untuk meneruskan perjalanan. Kirimkan rasa kasih dan belas dalam hatiku ni untuk bakal-bakal patientku seolah-olah mereka ni saudaraku."

Jangan rasa rendah diri, jangan malu dengan diri sendiri. Teruskan berjalan ke hujung perjalanan yang panjang tu. 

Jom, ikut sekali? Tak nak tinggal sorang-sorang kan? Jom sama-sama improve diri. =)

Rabbi yassir wa la tuassir. Wallahua'lam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Comments

 
;