Khamis, 3 November 2011

Terjaga dari lena...

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh, ia musuh yang nyata bagi kamu." 

(Al-Baqarah 2 : 208)

Pangg!!!

Macam baru lepas kena penampar..

Kenapa?

Bila saya baca ayat ni, saya tanya diri saya sendiri,
" Aku dah cuba jadikan Islam as a way of life. And I don't want to stop doing that. Tapi aku dah amalkan sepenuhnya ke? Have I been a true Muslimah? Sudahkah aku masuk ke dalam Islam sepenuhnya?"

Astaghfirullah..
Rupa-rupanya, banyak  lagi benda-benda lagha yang saya buat.
Rasa macam dah lama terlena..
Now, I feel  like I've not been a true muslimah for all this time.

And then, saya tanya diri saya lagi, macam mana kalau saya dijemput Ilahi ketika saya masih terlena?
Tentulah saya akan menyesal yang amat.

Dari ayat ni, saya dapat belajar satu benda.
Ad-Deen is the way of life.
And the Ad-Deen is Islam.

The equation is simple,
 Way of life = Ad-Deen = Islam

Macam yang kita sume tau, Islam itu syumul.
Syumul maksudnya sempurna dan merangkumi pelbagai aspek kehidupan kita termasuklah ibadah, akhlak, aqidah, muamalat, cara makan, tidur dan banyak lagi. Even nak buang air pun, Islam ada ajar caranya.
Tengok!!
Hebat kan syariat Allah ni..

Islamnya kita bukan terletak pada tudung yang kita pakai,
Bukannya pada serban yang sentiasa melilit kepala,
Bukannya pada lidah yang petah berbicara tentang hukum,
Bukannya pada sudut fizikal sahaja,
Tapi Islamnya kita merangkumi semuanya..
Buat baik saja tak cukup kalau kita masih buat benda lagha.
Because our good deeds would be canceled out by the bad deeds, don't you think?

So, don't you think we should make Islam as our way of life?
Because...
We don't want to be Muslim sekerat aje kan?

Hmmm...
Kenapa kawan-kawan?
Rasa susah?
Rasa berat?
Rasa payah?
Toksah risau, baca ni....

Wahai orang-orang yang beriman!Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam 

mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan),dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih 

daripada kesabaran musuh,di medan perjuangan,dan bersedialah (dengan kekuatan 

pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah s.w.t. 

supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).”

(Surah Al-Imran : 200)


Bermujahadahlah melawan nafsu.
Mujahadah itu memang pahit kerana syurga itu manis.




Renung-renungkan dan selamat beramal. (^_^)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Comments

 
;