Jumaat, 28 Oktober 2011

Aii... sombongnya!!!


Jadilah mawar berduri @ wardah syauqiah...

"Aii.. sombongnya! Tak nak pandang orang pun.."
"Ek eleh, ada emas ke dalam mulut dia tu? Tak nak tegur aku pun."
"Muka masam je. Tak reti nak senyum ke?"

Huh...
Satu keluhan dilepaskan.
Dah lali dah. Banyak kali dengar orang cakap macam tu.( Lelaki je la yang cakap!)

Hmm... sebab apa lelaki je yang cakap macam tu dengan saya? (Tak termasuk family saya ye!)
Sebabnya....

Depan deme, saya buat muka ketat je, tak senyum pun.
Kadang-kadang kalau jumpa classmate lelaki, saya tak tegur pun.
Kalau ada projek dalam group, barulah banyak sikit cakap.

Kalau dengan perempuan, jangan cakaplah..
Senyum sampai ke telinga, macam-macam mende nak cerita.
Kadang-kadang saya yang pi sergah diorang.. hehe..

Bezanya ya cara saya layan orang kan? 

Sombong kan??? Ekstremis ek?

Tapi bagus apa saya camni?
Hah?? Tak percaya? Cuba dengar ustaz Kazim ni cerita..




Cewah!! Cam nak promote diri lah pulak..

Tapi kan...
Saya tau diorang bukan nak ngorat saya pun. Macamlah saya ni gadis pujaan Malaya.

Cuma nak tegur je... Tapi sebenar-benarnya, saya ni pemalu orangnya. Sampai kakak saya cakap saya ni alergik dengan lelaki! Ada ke patut dia cakap camtu! Nak kena sekeh akak ni!! Hehe..

Lagipun, kalau bercakap dengan deme tanpa urusan penting, boleh mendatangkan penyakit kat hati ni. Betul ma wa cakap!

How do I know?
Because I experienced it... 

Hah???
Bila masa??

Sabar la. Ni yang nak cerita ni.
 Waktu tu kat matrik. Saya ada kat bilik dengan roomate2 saya yang agak gila-gila. Tengah makan biskut kering cicah dengan milo. Terbaeek!!

 Tetibe, handset saya berbunyi..

For the rest of my life
I'll be with you
I'll stand by your side
Honest and true
To the end of my time
I'll be loving you

Saya pun buat donno je. Boleh pulak terlupa ringtone sendiri. Sebabnya, mana ada orang nak call saya. Kalau ada pun, mak je lah. Tapi untuk mak, saya dah setkan ringtone lain.

Roomate saya pulak yang ingatkan saya. Hehe... Eh??? Apa halnya dia ni tepon? Agak pelik gak la. Sebab dah lama tak dengar cerita. 

Jeng.. jeng..jeng.. Siapa dia? Takde sape pun. Kawan lama  je. Kawan dari kecik sebenarnya. Roomate saya pun dah start pelik. Bukan ke saya ni alergik dengan lelaki ke? Awatnya boleh sembang dengan dia?

Huhu.. saya pun tak tau. Maybe sebab dah lama tak dengar cerita. Tapi rasanya sebab kredit dia yang 'jalan'. Tu la, sape suruh. Dah tau guna no maxis, lagi mau tepon no celcom.

Sebenarnya, tak ingat pun apa yang kitorang sembangkan. Tapi lepas tu kan, rasa hati cam tak tenteram la. Rasa macam distracted. 

Eh, sori sikit. Jangan nak pikir yang bukan-bukan ye. Ingat ni Kuch Kuch Hota Hai ke.. It's not about that. Tapi saya rasa macam hati ni mula nak tumbuh bintik-bintik hitam. Camne ni? Rasa macam nak clorox je hati ni. And then, saya rasa, saya tak patut jadi camni.

So, saya try sibukkan diri dengan usrah, kawan-kawan and studies. Jangan dilupakan amalan ye.

Jadi, sebab tulah saya cakap, kalau bercakap dengan lelaki ajnabi tanpa ada urusan penting boleh menimbulkan penyakit. Jadi nak elakkan penyakit, kenalah cegah. Betul tak kawan-kawan?

Prevention is better than cure. Biasa dengar? No wonderlah sekarang ni pun ada Preventive Discipline dalam salah satu cabang medicine.



And then, orang cakap saya sombong. Sebenarnya, waktu kat sekolah lagi orang dah cop saya sombong.Tapi, do I even care? Ada aku kesah?

Let them talk. I'll leave the judgement to Him for He is my ghayatuna..

Renung-renungkan dan selamat beramal..


0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Comments

 
;