Isnin, 14 November 2011

Kenapa??



Alhamdulillah, baru je lepas habis Conass (kuiz 1.1) n computer test. So, di waktu dan kesempatan yang ada ni, baik saya update blog saya.

Nak tau tak?
Lepas beberapa sleepless night, akhirnya mata saya dah jadi macam mata panda.

Saya buat apa sampai tidur lambat??
Hmm... of course study...
Banyak betul fakta yang kena diingat, konsep yang kena faham...
Gross anatomy, histo, physiology, biochemistry..
Sampai saya rasa otak saya dah hampir ke saturation point..
Kenapalah susah sangat jadi medical student ni...
Rasa cam tak layak pulak rasanya...
And then,
Why did He choose me to take this course?

Ishk2...
Safiah, tak baik mengeluh... relaks dulu!!!
Mesti ada sebab di sebalik setiap sesuatu tu..
Allah tu kan Maha Mengetahui segala sesuatu berbanding kita, insan yang kerdil ni.
Kan Allah dah sebut dalam Al-Quran :

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya...."


(Surah Al-Baqarah 2 : 286 )

Kan ada jugak hadith yang berbunyi :


Dari Jabir bin Abdillah ra bahwa ia mendengar Nabi SAW berkata tiga hari sebelum wafatnya : "Jangan seorang di antara kalian mati kecuali dia berbaik sangka kepada Allah.” (HR Muslim)



Astaghfirullahal 'azim....
Apa lah yang saya fikir ni?
Sanggup saya berburuk sangka dengan Allah...
Mesti ada sebabnya kenapa Dia pilih saya untuk jadi seorang bakal doktor..

Cuba amik contoh ni:

Kan kita tau manusia itu adalah sebaik-baik kejadian. Jadi, saya patutlah bersyukur sebab diberikan peluang untuk belajar pasal kejadian manusia yang kompleks, betul tak?

Jadi, saya boleh dapat relate antara study and tanda-tanda kebesaran Allah. And then, ini boleh buat saya sedar yang memang Allah itu Maha Teliti. Jika ada sikit perubahan pun dalam sistem yang normal, mesti ada mekanisme yang akan betulkan balik. Cuba tengok ni;

Dan (juga ada tanda-tanda kekuasaan Allah) pada diri kamu sendiri. Kenapa tidak kamu perhatikan?” 

(az-Zaariyat: 21)..

Memang sangat kompleks dan sempurna manusia yang telah diciptakan Allah ni... Dah namanya kompleks, mestilah banyak mende nak kena tau, betul tak?

Betul,betul, betul...

 So, konklusinya, janganlah kita mengeluh sekiranya kita rasa tension..
Janganlah kita bersangka buruk kepada-Nya sekiranya kita tak dapat apa yang kita nak...
Mesti ada hikmah di sebaliknya...

Renung-renungkan dan selamat beramal. (^_^)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Comments

 
;