Ahad, 2 Oktober 2011

Duhai Adam...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Bismillahirrahmanirrahim.



Duhai Adam...

Apakah yang kau cari dalam diriku?

Keindahan paras rupakah?

Kalau begitu, maafkan saya.

Saya bukanlah untukmu...

Kenapa?

Sebab saya tahu

Mata itu banyak menipu

Akal dan juga hati

Kecantikan tu takkan kekal lama

Bila masa beranjak

Kecantikan itu makin pudar

Dan

bila itu terjadi

Tak mustahil awak akan meninggalkan saya...


Duhai Adam...

Apakah yang awak cari dalam diriku?

Ketenteraman dan ketenangan hati?

Kalau begitu, maafkanlah saya...

Saya bukanlah untukmu...

Kenapa?

Sebabnya

Ketenangan itu bukan datang dari saya

Tapi

dikurniakan oleh Yang Maha Esa

Saya ini juga insan yang lemah

Yang tak lepas dari keluh-kesah

Yang juga berusaha untuk mencari

Sebuah ketenangan...

Oleh itu,

serahkanlah diri kepadaNya...

InsyaAllah dada awak terasa lapang..


Duhai Adam...

Apakah yang awak cari dalam diriku?

Sebuah ketulusan hati?

Kalau begitu, saya bukanlah untukmu..

Kenapa?

Sebab

Hanya Dia sahaja yang tahu

Rahsia hati hambaNya..

Ketulusan itu tidak boleh dinilai

Melalui penampilan mahupun kata-kata

Ketulusan itu suatu yang subjektif

Jadi

Biarkan Dia sahaja yang menilai..


Duahai Adam...

Saya tak dapat menjanjikan kebahagiaan

Kerana bahagia itu bukan milik saya

Saya tak dapat menjanjikan ketenteraman

Kerana ketenteraman itu anugerah Tuhan

Namun

Saya hanyalah dapat memberimu

Sebuah kesetiaan

Selagimana awak menjadi imamku

InsyaAllah...


0 ulasan:

Catat Ulasan

Recent Comments

 
;